Skriften på nettet - font embedding

23. sep 2000 Fontembedding giver for omkring blot 5-10 k mulighed for at få typografisk identitet til en hel website – omend med lidt besvær.

23. sep 2000// typografi /web //
Fontembedding giver for omkring blot 5-10 k mulighed for at få typografisk identitet til en hel website – omend med lidt besvær.
Frustrationerne over at mangle typografiske værktøjer til webdesign er formentlig velkendt. Hvordan laver man typografi i grafisk forstand til websider. Cascading stylesheets giver en vis typografisk styring blandt andet ved at kunne definere vilkårlig skriftstørrelse, linieafstand og spatiering. Men trods cascading stylesheets mange kvaliteter løser det ikke problemet med de manglende fonte.
Skriftvalget er begrænset til hvad man kan regne med der i forvejen er installeret på brugerens computer for eksempel Arial, Helvetica, Verdana, Times og Georgia. Nogle af dem er endog meget læsbare på skærmen og dermed meget anvendelige til webdesign. Andre kan være at foretrække fordi brugerne kender krusedullerne i forvejen og derfor kan læse dem. Men det er altså svært at opnå en særegen typografisk identitet med så lille et udvalg.
Man skal imidlertid ikke bevæge sig meget rundt på nettet for at opfange at der findes mange vellykkede typografier på nettet. Det er typisk logotyper, overskrifter, menupunkter og nogle gange endda hele sider som er blevet lavet om til billeder. Den umiddelbare fordel er at man får styr på sidens proportioner (i hvert fald tilsyneladende), og især at man ikke er afhængig af fonten findes på modtagerens computer. Og så kan man lave grafik, typografisk grafik som man kender fra magasiner og reklamer. Ulemperne har vi vænnet os til i en årrække, men de burde imidlertid ikke være sådan lige til at se bort fra:
linkdot2.gif
Dårlig printkvalitet
linkdot2.gif
Teksten kan vanskeligt redigeres
linkdot2.gif
Teksten kan ikke skaleres

Og så er der jo lige det der med hvor meget grafik fylder som bitmap, men det er (også) en helt anden diskussion.
Løsningen på disse problemer er at bruge vektorbaserede fontbeskrivelser i stedet for bitmap format i billeder. Og så bruge et format som lader teksten være tekst – omend ikke nødvendigvis redigerbar direkte i HTML, men i hvert fald i en teksteditor. Med dagens standarder vil dette være enten grafik i SVG-formatet (scalable vector graphics) eller embeddede fonte.
Den væsentligste tekniske indvending mod SVG er at det kræver plug-in til browseren og dermed bundet til den usmidige »bounding box« . Hvis man vil vide mere om SVG-formatet, er Adobe’s website et godt sted at starte.
Font-embedding kan man derimod bruge umiddelbart. Eller rettere: de nyeste browsere kan forstå og vise embeddede fonte. Man skal blot acceptere at ældre browsere ikke viser de rigtige fonte, eller at brugerne kan have slået »allow page to specify fonts« fra. Disse vil stadig kunne se og læse teksten, men blot ikke i sin rigtige indpakning.

ufReguleBold embedding
If necessary, get the SVG-viewer:
Tre muligheder for at få fonte ud til modtagerens computer: Der er ikke meget forskel i filstørrelsen når dette billede laves som enten bitmap (her: gif), vektorgrafik (svg) eller fontembedding (som også er vektorbaseret). Men gif-filen tåler dårligt at blive printet eller forstørret – faktisk kan den ikke forstørres i browseren. Font embedding filen kan bruges til al tekst på en hel website og skal kun downloades en gang til browserens cache. Teksten er – som en hvilken som helst HTML tekst – til at redigere i ens sædvanlige HTML-editor.
SVG-filen kan åbnes i en tekst-editor og umiddelbart rettes. Selve fontbeskrivelsen bør man nok holde sig fra, men de øvrige parametre er nemmere at gennemskue, og i hvert fald den konkrete tekst er hurtigt rettet (under forudsætning af at tegnbeskrivelserne til rettelsen er embeddede i filen).
Tag et kik på SVG-koden her.


Med et lille program skrives fontspecifikationerne, blandt andet de enkelte tegns vektorkurver, ned i en fil som HTML- eller stylesheet dokumentet kan linke til. Fontfilens størrelse afhænger af skriftdesignet og hvor mange tegn der skal med i filen. Et enkelt skrift-design vil med de ca 100 gængse tegn (store og små bogstaver, tal og tegn) komme til at fylde 5-8 kilobytes. Og det er jo ikke meget for at lave typografisk identitet til en hel website.
Desværre er det typisk for nettet at plages af konkurrerende standarder. I dag findes der ingen teknologi, der dækker hele markedet. Nærmest er Bitstreams PFR-format (portable font resource), og programmet hertil,
Webfontmaker
, er nok også nemmest at bruge. Formatet kan bruges på Windows både i Explorer og Netscape, men for eksempel ikke til Explorer til Macintosh. Microsofts program
WEFT
laver et EOT-format (embedded open type), som kun kan vises i Explorer, men til gengæld både på Windows og Macintosh.

Eot-filen bruges af Microsoft Internet Explorer (th), pfr-filen i Netscape Navigator (tv). Explorer til Windows kan også bringes til at forstå pfr-filen, men eftersom blandt andet antialiaseringen af teksten er bedre i eot-filen, vil man nok foretrække at denne vises i Explorer på begge platforme.

Og så kunne det se ud som om vi har den gammelkendte ballade med at skulle lave browserafhængige versioner af websiderne. Så galt står det ikke til. Hvis du hører til typen der absolut vil have tingene adskilt, kan det sagtens gøres. På dynamiske websites kaldes siderne i forvejen af forespørgsler (queries) der blot kan udvides med oplysninger om browsertypen. Og på statiske sider kan det klares med et javascript.
Men det er strengt taget ikke nødvendigt, fordi man godt kan linke til begge slags font-filer i samme dokument. Browseren ignorerer nemlig de koder som den ikke forstår, så der er egentlig ingen grund til at benytte sig af den Active-X komponent der får Explorer til Windows til at forstå PFR-filerne. Eneste krav er at fonten hedder det samme inden i de to font-filer. Og det kan godt være et problem hvis man har Webfontmaker til Macintosh og WEFT som kun findes til Windows, fordi navngivningskonventionerne er forskellige. Det er mere alvorligt at man naturligvis selv skal have fontene installeret på computeren, også til Windows, for at kunne generere pfr- og eot-filerne – det er næppe de standardinstallerede fonte som man vil bruge til font-embedding. For ikke at skulle købe fonte til begge platforme, kan man bruge konverteringsprogrammet TransType fra FontLab til 50 US$ (og så skal jeg undlade at komme ind på licensproblematikken).

<html>
<head>
<link rel=fontdef src="thefont.pfr">
<style type="text/css">
@font-face {
font-family: thefont;
font-style: normal;
font-weight: normal;
src: url("thefont.eot")
}
p {
font-family: thefont, verdana, sans serif;
font-size: 11px;
line-height: 15px;
color: black;
}
</style>
</head>
<body>
<p>
This text is set with the font "thefont".
</p>
</body>
</html>
The code you need in your HTML document to have the font »thefont« embedded. The red codes are what you need for the pfr-file and eot-file respectively. The grey code is the needed CSS, to make the <p> tagged text appear with the font (in this case black, 11px/15px thefont).
No need to write this down. Get the HTML-source here.

0
Typo-offended

Typo-offended

»Do You by any chance remember: In which font did you scream?«

Flere websites for det offentlige Danmark benytter webfonts

5. DEC 2013 //
Men langt de fleste gør ikke! Kun 22 ud af de undersøgte 122 websites for det offentlige Danmark. Og hovedparten af disse bruger gratis fonte. Til gengæld er antallet af websites der bruger webfonts, mere end fordoblet det seneste år. I november 2012 var antallet 9 ud af 115.
Undersøgelsen er et øjebliksbillede jeg lavede den […]
3D oplyst København

3D oplyst København

20. JAN 2011 // berlin
Efter besøget på Buchstabenmuseum i efteråret 2010, gik jeg i gang med at lede efter anvendt typografi (eller mangel på samme) i København. Store bogstaver, neon og den slags.
Helt så mange 3D skilte bogstaver som i Berlin var der ikke i København, såvidt jeg huskede. Så jeg begyndte at se efter, og – sådan er det jo når man […]
Fingermalet skriftdesign

Fingermalet skriftdesign

12. MAJ 2011 // typografi /ipad
Tag et par timer med iFontMaker på iPad og tap, tap, tegn, træk pinch gennem alfabetet. Og du kan ende op med en TrueType-skrift, som du kan skrive med på enhver computer, så snart skriften er installeret.
Welt aus Schrift, udstilling i Berlin

Welt aus Schrift, udstilling i Berlin

12. NOV 2010 // design /typografi /berlin
Plakater, bøger, jugend, bauhaus og de stijl ... over swiss til decon. Welt aus schrift udstillingen i Berlin er en lind strøm af bogstavelig skønhed. Besøg den!
Bogstaver i rampelys

Bogstaver i rampelys

Buchstabenmuseum Berlin. Hvorfor er disse bogstaver så attraktive? Jeg får ikke et svar på Buchstabenmuseum, men jeg får lyst til at kigge efter alle disse budskabernes tjenere, sofistikerede som monumentale.
Broer og bogstaver i Amsterdam

Broer og bogstaver i Amsterdam

Rundt i Amsterdam, over grachten, har mange broer navne som er skiltet med ‘De Amsterdamse Brugletters’.

TypoMov

13. APR 2001 // animation /typografi
Den talte information er derimod dynamisk med den intensitet det giver og det nærvær som det kræver, fordi det talte ord forsvinder i samme øjeblik det er sagt. Hvis du ikke er til stede eller ikke hører efter, går du glip af det.
TypoMov er en kort præsentation af hovedpunkterne i et oplæg jeg holdt ved ATypI -konferencen […]
Fontc[art] Generator

Fontc[art] Generator

20. OKT 2001 // javascript /random /typografi
Alt hvad der ikke kan automatiseres, er design.
På ATypI konferencen i København 2001 sagde Erik van Blokland fra Letterror at design ikke er at lave et større eller mindre antal mulige løsninger på en designopgave. Designet består i at vælge netop den rigtige løsning blandt alle disse løsninger. Og eftersom det at lave […]
ATypI Copenhagen logo

ATypI Copenhagen dynamic logo

Vi havde servietten med noterne fra gallamiddagen ved ATypI i Leipzig i 2000, Henrik Birkvig og jeg, da vi fløj hjem til København og vidste at vi, sammen med Kim Pedersen, skulle arrangere ATypI i København året efter. Og vi planlagde allerede der klicheerne til konferencens identitet: Rød-hvid, gammelt-nyt – Engelhardts skrift […]
Det ligner en mail fra flyselskabet, men det kunne også være phishing

Det ligner en mail fra flyselskabet, men det kunne også være phishing

Når jeg køber en vare på, det kunne fx være, sales.com, så bør mailen være fra sales.com og alle links i mailen være til sales.com. Alt andet ligner phishing forsøg – og kunne være det.
iPik og iPadder

iPik og iPadder

13. DEC 2010 // ipad /mobilt web /offentligt rum
Ekstra-Bladet har besluttet sig for en kampagne for ytringsfriheden, for retten til at vise pik og patter. Og Morten Messerschmidt bakker op og vil bringe diskussionen op i EU.
Dem kan vi lige lade stå og stritte sammen et øjeblik og istedet zoome ud: Ekstra-Bladet vil en have app til iPad og iPhone med avisen og alt hvad der […]
Syv klik mod Mobile First

Syv klik mod Mobile First

Nettet flyder med apps – til smartphones og tablets. Men hjemmesider ses stadig på computer, ikke sandt?Marketingsafdelingen er fornøjet, og web design er som det plejer. Måske fordi apps og web sites stadig bliver betragtet som to forskellige ting – i stedet for to versioner af samme.
Det kan skabe sammenhæng i web strategien […]

Teknisk begejstring, tak

1. SEP 2000 // web
Brugervenlighed og tilgængelighed på internettet bliver mere og mere ensbetydende med frie valg og professionalisering af brugeren som derfor selv får ansvaret for at kunne modtage informationer fra websiderne.
Man kan med en vis ret kalde mig puritansk. Omvendt kan jeg også med en vis ret sige at der er god grund til at være […]
Din website er (næsten) en app

Din website er (næsten) en app

14. DEC 2010 // reklame /ipad /web /mobilt web /mobilism /web apps
Indrømmet, det er (stadig) fedt at have mit ikon lige der på iPad'en. Som en app, ja, men en website kan også lave tricket. Og en web baseret app kan undertiden endda være en bedre løsning end en rigtig app.

Brugeren bestemmer

1. MAJ 2000 // design /web
Brugervenlighed og tilgængelighed på internettet bliver mere og mere ensbetydende med frie valg og professionalisering af brugeren som derfor selv får ansvaret for at kunne modtage informationer fra websiderne.
Computeren kræver mere og mere af brugeren – på trods af at den egentlig bliver nemmere at bruge. Der kommer nye programmer […]

Frihed under tvang

10. OKT 2001 // web
Der er noget særligt ved postbudet. Han bringer lidt af hvert ud. Postkort fra Jamaica. Regninger også, desværre, men det er jo ikke hans skyld.
hjemme.sider - forord - juni 1997 Der er noget særligt ved postbudet. Han bringer lidt af hvert ud. Postkort fra Jamaica. Regninger også, desværre, men det er jo ikke hans skyld. […]
Webdesign, hjemmesider til at begynde med

Webdesign, hjemmesider til at begynde med

1. SEP 2001 // design /web
For puritaneren vil al web-design som stiller krav til udstyret, være støj. Men du kunne også påstå det modsatte. At den rå tekstbaserede information er en kommunikationsform, som er forbeholdt trænede læsere.
Torben Wilhelmsen, Thomas Green og Geert Sander Udgivet første gang i 1997. Bogen blev valgt til en af årets boghåndværk […]
Grafik til internettet

Grafik til internettet

1. JUN 1999 // web
Advarsel: Denne bog tager udgangspunkt i Photoshop, men tager også enkelte trin til andre programmer. Men den er skrevet i forrige årtusind, så program referencer forekommer noget forældede.
Photoshop har i adskillige år været programmet til web-grafik. I modsætning til den skov af programmer der findes til opbygning af web-sider […]