Apps til trafikinformation er langt hen ad vejen gode nok

8. okt 2011 Jeg ved det godt, det er lidt paradoksalt. Almindeligvis plæderer jeg for at anerkende tilfældighed som et vilkår i livet. Men når det kommer til trafik og færdsel ude i det offentlige rum er jeg info freak. Jo flere tilgængelige data, jo bedre, det er bare sådan. Og når det kommer til offentlig transport ... Hvor lang tid er der til næste tog, skal jeg sprinte, slendre eller kan jeg nå at smutte ind hos boghandleren. Er toget jeg sidder i forsinket, så okay, men er der så tid til at strikke endnu en pind, kan jeg nå at tænke en ny tanke.

Jeg spørger ikke efter tog (nødvendigvis) til tiden, men om pålidelige efterretninger så jeg kan disponere min tilgængelige tid. Det kan synes som en lille ting, men sådan fungerer detaljen i dagligdagen.

5

DSB S-tog app

Når app’en virker (og når DSBs informationssystemer ikke er nede) giver den mig de samme oplysninger om togafgange på den nærmeste station, de samme oplysninger vises på stationens display: Hvornår kører det næste tog. Jeg kunne rigtigt godt have tænkt mig at jeg selv kunne vælge station, da det er ikke altid nærmeste station som jeg bruge, men det kommer måske med næste version.
Afgangene grupperes efter retninger, vist efter DSBs interne terminologi: nord og syd. Og da det er samme retning over hele nettet, kan jeg på Peter Bangsvej se toget mod Ballerup og Frederikssund, mod syd , selvom det faktisk er mod nordvest. Og togene mod Valby kører mod nord, selvom det egentlig er mod syd. Hvad kan man ander end at sige: Fjern de interne referencer, passagererne kører alligevel ikke efter kompas.
Værre er det at man reelt ikke kan stole på app’en. Nogle gange vises en helt forkert station, andre gange opdateres indholdet ikke. Den kan vise 2 minutter til et tog som er kørt. Jeg mangler en ‘opdatér’ knap. Et klokkeslet for seneste hent af data kunne også hjælpe. Det kan godt være at det skyldes min telefon eller netværk, men det er altså app’ens problem.
Tilbage står oplevelsen af en egentlig udmærket, men også ustabil og ufærdig app, som derfor fremstår ufærdig og sjusket. Og alligevel ender det med at jeg bruger app’en temmelig ofte, mens jeg krydser fingre for at tiderne er rigtige denne gang.

Information i det offentlig rum

DSB S-tog app giver noget af den info jeg har brug for ... Det er det apps kan. De er rigtigt gode til at få informationer, når man ikke lige er i nærheden af hvor de findes. Det rejser også spørgsmålet om hvor tæt på kilden "lige i nærheden" er, og hvordan man forventer at finde informationer i det offentlige rum.
Lad mig tage stationen som eksempel: Hvor stationen eller perronen er i syne, fx indenfor 100 m, hvor stationen er integeret med et center eller en trafikplads ... i den slags situationer vil jeg forvente at kunne se afgangstider ved adgangen til stationen. Der er ingen grund til at stige ind på perronen hvis der er god tid til toget går, og jeg kunne have brugt tiden til andet. Jeg kunne selvfølgelig have brugt S-top app’en, men det føles ganske enkelt kejtet at befinde sig lige ved siden af og se sig nødsaget til at konsultere en app. App’en bør overordnet set være en udvidelse af muligeheder, ikke en erstatning, ellers kan det godt blive for pauvert.

Eksempel Valby station, indgang set fra Skolegade

Jeg vil gerne møde stationen som på billedet nedenfor. Men billedet er falskt. Udenfor stationen findes der ingen informationstavler om tog. Hvor lang tid der er til mit tog, får jeg først at vide når jeg er helt inde på perronen. Det er det generelle billede: stationer og perroner er ikke designet til at man kan se afgangstider før end man er næsten ved toget.
Ordentlig information giver mulighed for disponere tiden: Gå, løbe, spurte eller kan jeg lige nå i kiosken. Det kan synes som en lille ting, men sådan fungerer detaljen i dagligdagen.

Hvornår kører toget?

Køb ikke en togbillet med denne app

25. JUL 2011 // reklame /offentligt rum /apps /dsb
Ufærdige, uigennemtænkte apps, eller apps der tjener markedsføringen i højere grad end det at bruge den. Hvis Apple har en til tider paranoid restriktiv tilgang til formalia omkring en app som man gerne vil have i App Store, så har de en tilsvarende lille interesse i at den fungerer hensigtsmæssigt. Heldigvis kunne man sige, for […]
Jyllingevej er ingen station

Jyllingevej er ingen station

1. DEC 2009 // offentligt rum /dsb
Nåe okay, nej, det jo lissom en vej ... ikke, jyllingevej ? Jo, men alle der er bekendt med Københavns S-togsnet, specielt mellem Ballerup og Vanløse, vil vide at det sidste station inden Vanløse. Og det er altså ikke en station alligevel.
Men altså Jyllingevej er sidste station (hvis jeg må insistere) inden Vanløse, derfor […]
Vesterport st

Vesterport st

27. MAR 2010 // reklame /offentligt rum /dsb
Forlang den rene mayonnaise. Brug Tungsram pærer. Politiske ukorrekte annoncer dukker op under renoveringen.
Vesterport station (det hedder måske ikke station) bliver renoveret. Og disse gamle annoncer er dukket op.
Typo-offended

Typo-offended

»Do You by any chance remember: In which font did you scream?«
3D oplyst København

3D oplyst København

20. JAN 2011 // berlin
Efter besøget på Buchstabenmuseum i efteråret 2010, gik jeg i gang med at lede efter anvendt typografi (eller mangel på samme) i København. Store bogstaver, neon og den slags.
Helt så mange 3D skilte bogstaver som i Berlin var der ikke i København, såvidt jeg huskede. Så jeg begyndte at se efter, og – sådan er det jo når man […]
iPik og iPadder

iPik og iPadder

13. DEC 2010 // ipad /mobilt web /offentligt rum
Ekstra-Bladet har besluttet sig for en kampagne for ytringsfriheden, for retten til at vise pik og patter. Og Morten Messerschmidt bakker op og vil bringe diskussionen op i EU.
Dem kan vi lige lade stå og stritte sammen et øjeblik og istedet zoome ud: Ekstra-Bladet vil en have app til iPad og iPhone med avisen og alt hvad der […]
Bogstaver i rampelys

Bogstaver i rampelys

Buchstabenmuseum Berlin. Hvorfor er disse bogstaver så attraktive? Jeg får ikke et svar på Buchstabenmuseum, men jeg får lyst til at kigge efter alle disse budskabernes tjenere, sofistikerede som monumentale.
Broer og bogstaver i Amsterdam

Broer og bogstaver i Amsterdam

Rundt i Amsterdam, over grachten, har mange broer navne som er skiltet med ‘De Amsterdamse Brugletters’.

Michael Vesterskov Band i Christianshavns Beboerhus

13. NOV 2009 // musik /offentligt rum
Koncerten var en fødselsdagsgave som Michael Vesterskov fik af orkestret fra teaterforestillingen Det blå Hotel. Og gaver, det er ligesom tjenester, ikke noget man giver tilbage. Man giver dem videre.
Så Michael gav os musikken som værtens gave til gæsterne. Tak for det.
Idag vil jeg trademarke en bøvs

Idag vil jeg trademarke en bøvs

16. NOV 2009 // offentligt rum
Det tror jeg ikke der bliver de store problemer med det. Jeg mener: hvem vil have en bøvs ? ... Sammenlignet med Deutsche Telekoms ønske om eneret på farven Magenta ? Næ, det går nok glat igennem.
Og hvad vil jeg så bruge den til, bøvsen? Men først og fremmest vil jeg demonstrere storsind. Det ser nemlig godt ud når det etisk […]

Hvad med at tage pengene ud af regnestykket

20. NOV 2009 // offentligt rum
Jeg så Michael Moores nye film Kapitalismen: en kærlighedshistorie. Jeg havde egentlig ikke forventet at skulle grine hele vejen igennem, men heller ikke at den skulle være så deprimerende.
Selvom Moore manipulerer og finder de skæbner der passer til hans historie, så findes de altså, de eksisterer, menneskene, som er pulveriseret […]

Advarsel: dette er et englespil

7. DEC 2009 // offentligt rum
Pak den ud, saml den og tænd den. Det er så enkelt at jeg tænker at jeg næsten kunne have gjort det uden instruktionen. Hvis det ikke var for alle advarslerne.
Hver anden gave i pakkelegen til julefrokosten var fra Tiger. Ting og sager, det er jo sjovt, og billigt. Men desværre, det meste at det ville jeg ikke vælge at købe […]