Tegninger der gør nogle vrede

14. jan 2015 Massakren på Charlie Hebdo står næsten for klart i erindringen til at tale om noget så let som at gøre nogle vrede. Herregud. Men det er en del af temaet i filmen Cartoonists – satiretegninger skal gøre nogle vrede.

14. jan 2015// illustration //
4
“Det er det politiske hykleri der er den største fjende, ikke censur,” siges det i dokumentarfilmen Cartoonists – Foot Soldiers of Democracy, næsten som en forudsigelse af postyret om de politiske sympatitilgendegivelser med ’Je suis Charlie’, hvoraf mange kom fra politikere som måske hellere var Charlie Hebdo foruden og af og til også netop bliver vrede. Det bliver i hvert fald slået fast i Cartoonists, både med lune og insisterende, at en tegning der ikke gør nogen vred, ikke er noget værd. Nogle gange blot små ting, som når tidligere præsident Sarkozy brokker sig over fluerne på Plantu’s tegninger af ham, hvorefter der kommer flere fluer på næste tegning – for de virker.
Jeg vil alligevel stille spørgsmålet: Hvem er det egentlig der bliver vrede over satiretegninger herhjemme? Altså opfylder kriterierne for satiretegninger – at nogle bliver vrede? Med den målestok er de fleste satiretegninger snarere vittighedstegninger. Ikke at tegningerne ikke er skarpe. Der er bare ikke rigtigt nogen der bliver vrede – indenfor det ‘normale’ (i dobbeltforstand) establishment.
Men måske er det heller ikke vreden over en tegning eller modstanden mod den som sådan der er det vigtigste, men selve det at en autoritet bliver tegnet – morsomt, ironisk, satirisk – der fjerner lakken, den særlige standsmæssige ophøjethed. (Det havde nok allerede de gamle bibel- og koranskrivere regnet ud, da de gennem skrifterne forbød menneskerne at afbilde Autoriteten i deres eget billede).
_images/anders-fogh-hulemand_0289.jpg
Statsministerens tak til tegningeren. Anders Fogh Rasmussen var hulemand i Roald Als streg, her fra udstillingen Danske Statsministre, som AFR smilende åbnede. Da AFR anmeldte en bog af Roald Als, gjorde han sig munter på Roald Als bekostning: »Jeg er Roald Als megen tak skyldig. Han har gjort mere for mit image end nogen spindoktor eller reklamemand«.
De fleste ’ofre’ for satiren har opdaget (eller lært det på mediekurser) at det bedste er at lege med på spøgen og dermed trække alvoren ud af den og hjælpe den over i vittighedsafdelingen.
Som da tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen syntes at det var fornøjeligt at blive fremstillet som Roald Als’s hulemand — på trods af fluerne. Og oven i købet anmeldte Roald Als’s bog. Han vidste at det er det politisk set rigtige at synes, men hvis han er klog, bryder han sig dybest set ikke om det autoritetstab som hulemanden giver ham.
Den slags kan autoriteter i sagens natur ikke bryde sig om – en autoritet uden tilstrækkelig autoritet er ikke en autoritet. Det er en Gordisk knude som autoriteten vælger at ignorere – og udstiller satiretegningens svaghed: Man kan tegne alle historier, men tegninger kan synes indhentet af konsensus i andedammen og kommer til at mangle det grovkornede, groteske, grænseoverskridende bid.
Kan man da tegne Henrik Qvortrup stå et skummelt sted, sammen med tys-tys-kilden, hvor han onanerer sig til kortvarig tilfredsstillelse: “Jeg vil ha mere i morgen!”? Eller kan man tegne Katrine Winkel Holm posere nøgen, foran et spejl, mens hun tager mål om livet for se om hun passer til sit eget selvbillede/spejlbillede som Jeanne d’Arc: “Blyanten har brug for hjælp fra sværdet!”?
Vil aviserne bringe disse, eller er der brug for et anarkistisk forum som Charlie Hebdo for at bringe grovheden helt derud hvor nogen må give slip.
Og så er der tegnerne selv? Pudsigt nok er de også en form for autoritet. Findes der så selv-satire? Kan tegnerne også blive gjort vrede? Svært at forestille sig med tegnerne i Cartoonists. Venlige, fredselskende, empatiske mennesker, som ikke vil gøre nogen fortræd. Kun ryste autoriteterne.
Tegninger der gør nogle vrede (2)

Tegninger der gør nogle vrede (2)

2. JAN 2019 // illustration
»Det er det politiske hykleri der er den største fjende, ikke censur,« siges det i dokumentarfilmen Cartoonists – Foot Soldiers of Democracy fra 2014. I filmen siges det også – insisterende og med lune – at en tegning der ikke gør nogen vred, ikke er noget værd.
Det kan nogle gange være små ting der fremkalder vreden. Den fleste […]
Typo-offended

Typo-offended

»Do You by any chance remember: In which font did you scream?«
Ja til nej-hatten

Ja til nej-hatten

23. SEP 2014 // illustration
Psykologiprofessor Svend Brinkmann vil have nej-hatten tilbage, siger han i bogen Stå fast – et opgør med tidens udviklingstvang . Han anbefaler at fokusere lidt mere på det negative i sit liv, tage nej-hatten på og undertrykke sine følelser. Vi har brug for input andre steder fra end indefra.
Tegning: Torben Wilhelmsen
Vi er fulde af numre

Vi er fulde af numre

13. DEC 2013 // illustration
Jeg prøver at lade som ingenting. Jeg forvandles til tal. I mellemtiden bliver ord til holdning, fordrejet til nye ord, skilt til brudstykker med pludselig skønhed eller fortvivlelse. Hele tiden midlertidigt. Tal derimod holder, selv når de bliver pakket ind i ord, i fortolkning. To er stadig to. Ord mister deres oprindelse.
Jeg […]

Fotografiet er dødt – fotografen længe leve

10. JUN 1998 // design /illustration
Lad os tage den gode nyhed først: Fotografiet har mistet sin troværdighed fordi den ny teknik har gjort det tydeligt for enhver at fotografiet kan manipuleres.
Og så den dårlige nyhed: Man forsøger at bilde os ind at det netop er muligheden for at computer-manipulation der har slået troværdigheden ihjel. Og dermed fastholdes […]