Jeg blev glad på Totaltypografisk lørdag i oktober (2009), da Tore Rosbo og Clea Simonsen fra 1508 præsenterede identitetsprogrammet for Århus Universitet.
Jeg havde allerede set identiteten i virkeligheden, og jeg havde tænkt: Hov, der er noget der ... Bauhaus typography, en typografisk grafisk løsning. Det virkede, men der var også noget andet.
Og det der andet kom, der midt på lørdagen: en logo-generator, yes!
Jeg har ofte diskuteret det med Henrik Birkvig på vores typografiske rejser gennem årene: Logoet som en funktion – ud over form og umiddelbar identitet. Og vi plejer at være enige, hvis nogen skulle være i tvivl:
Logoet er ikke et element, eller blot en grafisk form, men snarere karakteren af den måde det bruges i forskellige sammenhænge. Logoet er således ikke mere en kategorisme, men en organisme, en eksistens.
Og en logo generator er en måde at bringe logoet i den retning. Logoet kan reelt dannes i hvilken som helst kontekst. Som konkret er forskellige tekster, men det kunne være forskellge farver, forskellige materialer, forskellige tidspunkter, forskellige humør ... måske skal ikke kun fantasien begrænse, men mulighederne er mange.
Dette er ikke et logo
2. dec 2009 Logoet er ikke et element – en grafisk form, men snarere karakteren af den måde det bruges i forskellige sammenhænge. Logoet er således ikke mere en kategorisme, men en organisme, en eksistens.
6
Logoet på wil.dk
Det var samme tilgang jeg havde haft til mit eget logo her på websitet. Det var tidligere blot et 'W' - animeret dog, i en simpel gif animation, når det forekom på nettet. På papir var det blot W’et. Men et logo skal ikke være statisk – heller ikke kun visuelt, selvom det er en helt anden sag – så jeg havde allerede taget konsekvensen: redesign logo!
Mønstret i forskelligheden
Logoet skulle først og fremmest ikke mere animeres – de animerede giffer er en anelse altmodisch. Til gengæld skulle det indeholde et skær af tilfældighed. Så jeg omdefinerede det gamle fixerede W til et variabelt W, nogle gange måske ikke en gang et W, men blot de fem forbundne prikker.
Logoet er således en fornemmelse over tid. Den faste form bliver mønstret man først har set, når man set mange forskellige materialiseringer.
Prikkerne bliver fordelt ved ethvert sideload tilfældigt indenfor de fem definerede områder. Og forbundet, naturligvis.
En enkelt forekomst vælges (næh, ikke tilfældigt), men ud fra en eller anden intuition.
Prikkerne bliver fordelt over tid som noder og komponeret til en enkelt logo melodistump:
En enkelt forekomst vælges (næh, ikke tilfældigt), men ud fra en eller anden intuition.
Prikkerne bliver fordelt over tid som noder og komponeret til en enkelt logo melodistump:
Udbygget lyd
Det er forholdvist simpelt at teste lyden af den enkle udgave af logoet. Hvis der er noget ved riffet der fænger, en rytme, en undertone, kan man prøver at gå skridtet videre: hvad nu hvis vi får det til at lyde af mere... :
Og med video
Åh ja, så kom der alligevel lidt animation på logoet :-)