Fotografiet er dødt – fotografen længe leve

10. jun 1998 Lad os tage den gode nyhed først: Fotografiet har mistet sin troværdighed fordi den ny teknik har gjort det tydeligt for enhver at fotografiet kan manipuleres.

10. jun 1998// design /illustration //
Og så den dårlige nyhed: Man forsøger at bilde os ind at det netop er muligheden for at computer-manipulation der har slået troværdigheden ihjel. Og dermed fastholdes en hundrede år gammel illusion: det troværdige fotografi.
Ja, værsgo: en tusindedel, en tresindstyvende del af et sekund med sandheden, ingenting før, ingenting siden, også selvom eksponeringstiderne var længere til at begynde med. Sandheden er kortvarig. Men troværdig?
H.C. Andersen iscenesatte fotografierne af sig selv i profil, så vi knapt kan kende ham en face. En soldat fra den spanske borgerkrig viser sit jeg-bliver-skudt-stunt på flere negativer. En tjekkisk kammerat forsvinder fra de officielle fotografier efter han på mystisk vis faldt ud af vinduet.
Alle billeder har altid været potentiel svindel. Fotografiet er dødt, det er ikke mere troværdigt end en sten. Har vi et foto af en to-åring der forsøger at samle en brosten op, vil næppe nogen forbinde det med en brosten bag en knust rude i Unibank. Ceci n’est pas une pipe. Hvis fotoet derimod viser en autonom som vejer en brosten i hånden, har vi en god historie, men ikke nødvendigvis troværdig.
På et møde for nogle år siden, da fotograferne begyndte at mærke ånden fra den elektroniske billedbehandling, sagde fotografen Henrik Saxgren, at det er fotografens troværdighed der er afgørende, ikke fotografiets. Har man tillid til fotografen, journalisten eller nabokonen – så kan det være en troværdig historie.
Det gode billede fortæller en god historie. Fotografiet af et grønt bud der cykler mellem to oliebeholdere, kunne godt være manipuleret. Det ville stadig være et godt billede. Soldaten fra borgerkrigen er stadig et godt billede – på at man kan blive skudt i en krig. Ikke nødvendigvis at man dør og bliver begravet, det fortæller fotografiet ikke ... og dog kunne vi sige: her er en mand som dør for en retfærdig sag.
Så lad os vende tilbage til den gode nyhed: Længe leve det meningsfyldte billede. Ikke som dokumentation, men som association.
1
Grib mig

Grib mig

7. JUN 2014 // cd-cover
Marianne Mortensen og Michael Vesterskov havde først i juni samlet fire musikere til et par koncert indspilninger med henblik på en ny cd-udgivelse. Jeg havde fornøjelsen af at være publikum – og af at designe det foreløbige cover, der sammen med en bestillingsliste skulle lokke publikum til at forudbestille cd-en.
Æg mønster

Æg mønster

14. APR 2014 // design
Mønster med æg til dug og servietter til påskefrokosten. Velbekomme.
iPik og iPadder

iPik og iPadder

13. DEC 2010 // ipad /mobilt web /offentligt rum
Ekstra-Bladet har besluttet sig for en kampagne for ytringsfriheden, for retten til at vise pik og patter. Og Morten Messerschmidt bakker op og vil bringe diskussionen op i EU.
Dem kan vi lige lade stå og stritte sammen et øjeblik og istedet zoome ud: Ekstra-Bladet vil en have app til iPad og iPhone med avisen og alt hvad der […]
Syv klik mod Mobile First

Syv klik mod Mobile First

Nettet flyder med apps – til smartphones og tablets. Men hjemmesider ses stadig på computer, ikke sandt?Marketingsafdelingen er fornøjet, og web design er som det plejer. Måske fordi apps og web sites stadig bliver betragtet som to forskellige ting – i stedet for to versioner af samme.
Det kan skabe sammenhæng i web strategien […]
Welt aus Schrift, udstilling i Berlin

Welt aus Schrift, udstilling i Berlin

12. NOV 2010 // design /typografi /berlin
Plakater, bøger, jugend, bauhaus og de stijl ... over swiss til decon. Welt aus schrift udstillingen i Berlin er en lind strøm af bogstavelig skønhed. Besøg den!
Broer og bogstaver i Amsterdam

Broer og bogstaver i Amsterdam

Rundt i Amsterdam, over grachten, har mange broer navne som er skiltet med ‘De Amsterdamse Brugletters’.
Spis Bare får Bording Prisen 2009

Spis Bare får Bording Prisen 2009

15. JUN 2009 // design /tidsskrift /spis bare
Magasinet Spis Bare er et meget inspirerende madfagligt og indsigtsfuldt blad med faglig dybde og lækker præsentation.
Fredag den 12 juni blev magasinet Spis Bare tildelt Anders Bordings Mediepris 2009. Jeg har gennem de to seneste år sammen med redaktør Mette Jensen udviklet magasinet, som der foreløbigt er udkommet i seks […]

Brugeren bestemmer

1. MAJ 2000 // design /web
Brugervenlighed og tilgængelighed på internettet bliver mere og mere ensbetydende med frie valg og professionalisering af brugeren som derfor selv får ansvaret for at kunne modtage informationer fra websiderne.
Computeren kræver mere og mere af brugeren – på trods af at den egentlig bliver nemmere at bruge. Der kommer nye programmer […]
Dette er ikke et logo

Dette er ikke et logo

Logoet er ikke et element – en grafisk form, men snarere karakteren af den måde det bruges i forskellige sammenhænge. Logoet er således ikke mere en kategorisme, men en organisme, en eksistens.
Jeg blev glad på Totaltypografisk lørdag i oktober (2009), da Tore Rosbo og Clea Simonsen fra 1508 præsenterede identitetsprogrammet […]
Webdesign, hjemmesider til at begynde med

Webdesign, hjemmesider til at begynde med

1. SEP 2001 // design /web
For puritaneren vil al web-design som stiller krav til udstyret, være støj. Men du kunne også påstå det modsatte. At den rå tekstbaserede information er en kommunikationsform, som er forbeholdt trænede læsere.
Torben Wilhelmsen, Thomas Green og Geert Sander Udgivet første gang i 1997. Bogen blev valgt til en af årets boghåndværk […]
ATypI Copenhagen logo

ATypI Copenhagen dynamic logo

Vi havde servietten med noterne fra gallamiddagen ved ATypI i Leipzig i 2000, Henrik Birkvig og jeg, da vi fløj hjem til København og vidste at vi, sammen med Kim Pedersen, skulle arrangere ATypI i København året efter. Og vi planlagde allerede der klicheerne til konferencens identitet: Rød-hvid, gammelt-nyt – Engelhardts skrift […]
Tegninger der gør nogle vrede (2)

Tegninger der gør nogle vrede (2)

2. JAN 2019 // illustration
»Det er det politiske hykleri der er den største fjende, ikke censur,« siges det i dokumentarfilmen Cartoonists – Foot Soldiers of Democracy fra 2014. I filmen siges det også – insisterende og med lune – at en tegning der ikke gør nogen vred, ikke er noget værd.
Det kan nogle gange være små ting der fremkalder vreden. Den fleste […]
Typo-offended

Typo-offended

»Do You by any chance remember: In which font did you scream?«
Tegninger der gør nogle vrede

Tegninger der gør nogle vrede

14. JAN 2015 // illustration
Massakren på Charlie Hebdo står næsten for klart i erindringen til at tale om noget så let som at gøre nogle vrede. Herregud. Men det er en del af temaet i filmen Cartoonists – satiretegninger skal gøre nogle vrede.
Ja til nej-hatten

Ja til nej-hatten

23. SEP 2014 // illustration
Psykologiprofessor Svend Brinkmann vil have nej-hatten tilbage, siger han i bogen Stå fast – et opgør med tidens udviklingstvang . Han anbefaler at fokusere lidt mere på det negative i sit liv, tage nej-hatten på og undertrykke sine følelser. Vi har brug for input andre steder fra end indefra.
Tegning: Torben Wilhelmsen
Vi er fulde af numre

Vi er fulde af numre

13. DEC 2013 // illustration
Jeg prøver at lade som ingenting. Jeg forvandles til tal. I mellemtiden bliver ord til holdning, fordrejet til nye ord, skilt til brudstykker med pludselig skønhed eller fortvivlelse. Hele tiden midlertidigt. Tal derimod holder, selv når de bliver pakket ind i ord, i fortolkning. To er stadig to. Ord mister deres oprindelse.
Jeg […]