Jeg deltager nødigt i spørgeskemaundersøgelser

22. feb 2013 Jeg har stor forståelse for at der er behovet for at få viden om hvorfor vi gør som vi gør, og hvad vi mener om dette og hint. Det sker også at jeg bidrager, enten fordi det lige er belejligt eller at spørgeren er troværdig – også selvom man ikke altid kender undersøgelsens bagvedliggende dagsorden.

Derfor gav jeg mig også i kast med en lille undersøgelse jeg fik stukket i hånden på mit bibliotek – jeg bruger biblioteket og vil gerne hjælpe hvis de synes at de kan bruge min hjælp. Og så kunne den klares på vejen via et QR kode link til mobiltelefonen. Så langt så godt. Men så blev jeg i løbet af de næste 25 minutter mindet mig om hvorfor jeg helst undgår at deltage i spørgeskemaundersøgelser: De vækker ofte pedanten, den krakilske kværulant, i mig, og det gider jeg egentlig ikke rigtigt at udsætte mig for.

4
Det er stort og småt jeg reagerer på – det eneste positive jeg lige kan finde på om dét, er at jeg ikke ringer eller skriver til afsenderen for at løfte pegefingrene. Jeg ville i så fald givetvis også have været en pestilens.
Jeg synes ikke altid at man gør sig umage med ‘detaljerne’, for eksempel:
  1. Tekniske mangler: knapper der ikke virker, mangelfuld navigation, time-out osv.
  2. Kontekstuelle besynderligheder såsom en netbaseret undersøgelse af brug af mobile websites som ikke er beregnet til at svare på mobiltelefonen.
  3. Spørgsmål som jeg skal være enig i præmissen for at kunne svare på.
  4. Forvirrende svarmuligheder.
  5. Spørgsmål som jeg ikke mener jeg har forudsætninger for at svare på, fx hvordan Øresundsforbindelsen vil påvirke arbejdsudbuddet i dit lokalområde.
Eksempler fra biblioteksspørgeskemaet. Hvor enig ... er du med følgende udsagn:
Alt i alt levet bibliotekets hjemmeside op til min forventninger.
Lige så snart jeg overvejer mit svar, går jeg i stå: Hvad svarer jeg, hvis jeg har lave forventninger? Eller høje?
Biblioteket har åbent, hår jeg har behov for det.
Det har biblioteket ikke, men jeg kan godt acceptere at der ikke er åbent 24-7. Så hvad skal man svare. Udsagnene synes sådan set enkle nok, men hvis jeg ikke lige enig i præmissen for spørgsmålet, eller det som virker som præmissen, så bliver det lige med et meget kompliceret.
Eksempler fra biblioteksspørgeskemaet. Hvor enig ... er du med følgende udsagn:
Alt i alt levet bibliotekets hjemmeside op til min forventninger.
Lige så snart jeg overvejer mit svar, går jeg i stå: Hvad svarer jeg, hvis jeg har lave forventninger? Eller høje?
Biblioteket har åbent, hår jeg har behov for det.
Det har biblioteket ikke, men jeg kan godt acceptere at der ikke er åbent 24-7. Så hvad skal man svare. Udsagnene synes sådan set enkle nok, men hvis jeg ikke lige enig i præmissen for spørgsmålet, eller det som virker som præmissen, så bliver det lige med et meget kompliceret.
Eksempler fra biblioteksspørgeskemaet. Hvor enig ... er du med følgende udsagn:
Alt i alt levet bibliotekets hjemmeside op til min forventninger.
Lige så snart jeg overvejer mit svar, går jeg i stå: Hvad svarer jeg, hvis jeg har lave forventninger? Eller høje?
Biblioteket har åbent, hår jeg har behov for det.
Det har biblioteket ikke, men jeg kan godt acceptere at der ikke er åbent 24-7. Så hvad skal man svare. Udsagnene synes sådan set enkle nok, men hvis jeg ikke lige enig i præmissen for spørgsmålet, eller det som virker som præmissen, så bliver det lige med et meget kompliceret.

Spørgsmålet bag spørgsmålet

Det er muligvis en arbejdsbetinget adfærd: når jeg får en opgave, et spørgsmål, så må jeg prøve at finde årsagen til spørgsmålet, spørgsmålet der ligger bag det stillede spørgsmål. Det er oftest hurtigst blot at svare på det første, men det er sjældent rigtigt tilfredstillende.
Man kunne indvende at undersøgelse af bibliotekernes åbningstider ikke er en psykologisk test, svar bare på de skide spørgsmål. Men det er så mit problem – og grunden til at jeg nødigt deltager i spørgeskemaundersøgelser.
Er luften ved at gå ud af QR boblen

Er luften ved at gå ud af QR boblen

I løbet af 2011 syntes brugen af QR koder at eksplodere. Det var en magisk formular der kunne få besøgende til hjemmesiden. Eller virkede bare så nyt og smart så lemmingerne løb igen.
Det ligner en mail fra flyselskabet, men det kunne også være phishing

Det ligner en mail fra flyselskabet, men det kunne også være phishing

Når jeg køber en vare på, det kunne fx være, sales.com, så bør mailen være fra sales.com og alle links i mailen være til sales.com. Alt andet ligner phishing forsøg – og kunne være det.