Er luften ved at gå ud af QR boblen
30. nov 2012 I løbet af 2011 syntes brugen af QR-koder at eksplodere. Det var en magisk formular der kunne få besøgende til hjemmesiden. Eller virkede bare så nyt og smart at lemmingerne igen løb.
6
QR-koder er i teorien et stærkt koncept: klik (analog kameraudløserlyd) og gå automatisk til websitet! En umiddelbar ease-of-use som de fleste netbrugere kunne ønske sig. Desværre viser konceptet sig i praksis at have ubehagelige pigge som stritter i alle retninger.
Enhver der giver en QR kode til sine ‘kunder’ er afhængig af hvordan de oplever at bruge koderne helt generelt. Dvs. at hvis andre tilbyder dårlige QR-oplevelser, vil mine kunder i sidste ende være mindre tilbøjelige til at Klik-og-gå-til-website. Det er temmeligt skrappe odds at være oppe imod.
Jeg har over en månedstid klik-scannet mig til websites via en temmelig stor del af den QR-koder jeg er stødt på. Status er stadig problematisk:
1. Web sitet bliver anonymt
Der er ingen læringsbonus på QR-kode linket. Jeg kommer måske nok ind på wil.dk, men har ikke url’en som reference. Jeg har ikke lært at jeg er på wil.dk. Hvis jeg ikke husker url’en kan jeg ikke finde websitet igen.
2. Web-adressen er hemmelig
Jeg har ingen anelse om hvilken adresse jeg besøger, nogle gange er der endda et mellemled før end jeg lander på den rigtige side. Det fungerer for det meste, men risikoen for ‘fishing’ ligger lige for, når jeg vænnes til at besøge websites via skjulte links (➜ Det ligner en mail fra flyselskabet).
3. Landingssiden ikke til mobil
Mobiltelefon er, af indlysende grunde, langt den mest udbredte adgang til QR koderne.
Halvdelen af de sider jeg testede er ikke egnet til mobiltelefon, nogle bruger endog Flash, er useriøs brug af QR koder.
4. Underlige placeringer
QR koden er ikke altid praktisk placeret. En QR kode på offentlige steder – på gaden, i butikker, i busser eller tog – er ofte ikke særligt tilgængelig, endsige diskret for den der scanner. Web sitet ‘WTF QR Codes’ er fyldt med mere eller mindre bizar placering af QR-koden, lige fra på skilte ved motorvejen til på forsiden af magasin med link til indholdsoversigt.