Er luften ved at gå ud af QR boblen

30. nov 2012 I løbet af 2011 syntes brugen af QR-koder at eksplodere. Det var en magisk formular der kunne få besøgende til hjemmesiden. Eller virkede bare så nyt og smart at lemmingerne igen løb.

6
QR-koder er i teorien et stærkt koncept: klik (analog kameraudløserlyd) og gå automatisk til websitet! En umiddelbar ease-of-use som de fleste netbrugere kunne ønske sig. Desværre viser konceptet sig i praksis at have ubehagelige pigge som stritter i alle retninger.
Enhver der giver en QR kode til sine ‘kunder’ er afhængig af hvordan de oplever at bruge koderne helt generelt. Dvs. at hvis andre tilbyder dårlige QR-oplevelser, vil mine kunder i sidste ende være mindre tilbøjelige til at Klik-og-gå-til-website. Det er temmeligt skrappe odds at være oppe imod.
Jeg har over en månedstid klik-scannet mig til websites via en temmelig stor del af den QR-koder jeg er stødt på. Status er stadig problematisk:

1. Web sitet bliver anonymt

Der er ingen læringsbonus på QR-kode linket. Jeg kommer måske nok ind på wil.dk, men har ikke url’en som reference. Jeg har ikke lært at jeg er på wil.dk. Hvis jeg ikke husker url’en kan jeg ikke finde websitet igen.

2. Web-adressen er hemmelig

Jeg har ingen anelse om hvilken adresse jeg besøger, nogle gange er der endda et mellemled før end jeg lander på den rigtige side. Det fungerer for det meste, men risikoen for ‘fishing’ ligger lige for, når jeg vænnes til at besøge websites via skjulte links (➜ Det ligner en mail fra flyselskabet).

3. Landingssiden ikke til mobil

Mobiltelefon er, af indlysende grunde, langt den mest udbredte adgang til QR koderne. Halvdelen af de sider jeg testede er ikke egnet til mobiltelefon, nogle bruger endog Flash, er useriøs brug af QR koder.

4. Underlige placeringer

QR koden er ikke altid praktisk placeret. En QR kode på offentlige steder – på gaden, i butikker, i busser eller tog – er ofte ikke særligt tilgængelig, endsige diskret for den der scanner. Web sitet ‘WTF QR Codes’ er fyldt med mere eller mindre bizar placering af QR-koden, lige fra på skilte ved motorvejen til på forsiden af magasin med link til indholdsoversigt.

Jeg deltager nødigt i spørgeskemaundersøgelser

Jeg har stor forståelse for at der er behovet for at få viden om hvorfor vi gør som vi gør, og hvad vi mener om dette og hint. Det sker også at jeg bidrager, enten fordi det lige er belejligt eller at spørgeren er troværdig – også selvom man ikke altid kender undersøgelsens bagvedliggende dagsorden. Derfor gav jeg mig også i kast […]
Det ligner en mail fra flyselskabet, men det kunne også være phishing

Det ligner en mail fra flyselskabet, men det kunne også være phishing

Når jeg køber en vare på, det kunne fx være, sales.com, så bør mailen være fra sales.com og alle links i mailen være til sales.com. Alt andet ligner phishing forsøg – og kunne være det.
Type, design og automatiseret layout, Atypi 2011

Type, design og automatiseret layout, Atypi 2011

Lørdag morgen ved ATypI konferencen i Reykjavik var Torben Wilhelmsen på scenen for at tale om integreration af type og design ved hjælp af templates og automatiseret layout til mange forskellige platforme såsom magasiner og blogs på computer, iPad og andre mobiler.
Din website er (næsten) en app

Din website er (næsten) en app

14. DEC 2010 // reklame /ipad /web /mobilt web /mobilism /web apps
Indrømmet, det er (stadig) fedt at have mit ikon lige der på iPad'en. Som en app, ja, men en website kan også lave tricket. Og en web baseret app kan undertiden endda være en bedre løsning end en rigtig app.
iPik og iPadder

iPik og iPadder

13. DEC 2010 // ipad /mobilt web /offentligt rum
Ekstra-Bladet har besluttet sig for en kampagne for ytringsfriheden, for retten til at vise pik og patter. Og Morten Messerschmidt bakker op og vil bringe diskussionen op i EU.
Dem kan vi lige lade stå og stritte sammen et øjeblik og istedet zoome ud: Ekstra-Bladet vil en have app til iPad og iPhone med avisen og alt hvad der […]
Syv klik mod Mobile First

Syv klik mod Mobile First

Nettet flyder med apps – til smartphones og tablets. Men hjemmesider ses stadig på computer, ikke sandt?Marketingsafdelingen er fornøjet, og web design er som det plejer. Måske fordi apps og web sites stadig bliver betragtet som to forskellige ting – i stedet for to versioner af samme.
Det kan skabe sammenhæng i web strategien […]