Det ligner en mail fra flyselskabet, men det kunne også være phishing

21. dec 2011 Når jeg køber en vare på, det kunne fx være, sales.com, så bør mailen være fra sales.com og alle links i mailen være til sales.com. Alt andet ligner phishing forsøg – og kunne være det.

3
Mennesker der har været udsat for phishing eller anden fup på internettet udtaler ofte at den side de besøgte så meget professionel og troværdig ud. For fupmagere og bedragere kan jo godt lave professionelle og troværdigt udseende websider. Det er svært at skelne, svært at at gennemskue, bl.a. fordi rigtigt mange af de ‘gode’ sider også benytter sig af alternative urls og eksterne webservices, f.eks betaling og surveys, hvor det ikke tydeligt fremgår at man linkes til et andet web domæne.
Samtidig sender firmaer, organisationer og ... ja, stort set alle ... enorme mængder emails som er autogenereret på en af deres servere eller via en af de mange mail service. Det kan være nyhedsbreve, kvitteringer, instruktioner osv, og fælles for alle disse mail er at de til forveksling ligner phishing mails. På samme måde som mails der tilsyneladende kommer fra barclays eller ebay, men som reelt linker til sider som fx www.barclays.co.uk.brccontrol.taskstart.nastyphishingscam.us

Halvdelen bruger ‘ukendte’ adresser

Et hurtigt kig på et de seneste to ugers nyhedsmail viser at over halvdelen linker til andre steder end afsenderens website. De kan sagtens være i orden, og jeg har ikke oplevet uregelmæssigheder, og nogle er store udbydere af mail services.
Pointen er imidlertid at jeg reelt ikke har mulighed for umiddelbart at vurdere troværdigheden, det er noget jeg ‘skal vide’. Men hvorfra ved jeg det, for afsenderen har aldrig fortalt at jeg vil få emails fra andre steder.
Fx:
version2.dk: ing.us2.list-manage.com
uni-c.dk: www.e-survey.dk
theoryandpractice.dk: theoryandpractice.ru
a2-type.co.uk: r20.rs6.net
houseind.com: houseindustries.createsend5.com
busymac.com: busymac.cmail1.com
enfocus.com: tools.emailgarage.com
Dybest set er der ikke nogen undskyldning, bortset fra at det er lidt mere besværligt at lave overensstemmelse mellem afsenderen af nyhedsmails og links i samme. Den gode historie er at ca halvdelen (den anden halvdel) af de mails jeg får, synes det samme ... eller har ihvertfald gjort noget ved problemet.

Flere websites for det offentlige Danmark benytter webfonts

5. DEC 2013 //
Men langt de fleste gør ikke! Kun 22 ud af de undersøgte 122 websites for det offentlige Danmark. Og hovedparten af disse bruger gratis fonte. Til gengæld er antallet af websites der bruger webfonts, mere end fordoblet det seneste år. I november 2012 var antallet 9 ud af 115.
Undersøgelsen er et øjebliksbillede jeg lavede den […]
iPik og iPadder

iPik og iPadder

13. DEC 2010 // ipad /mobilt web /offentligt rum
Ekstra-Bladet har besluttet sig for en kampagne for ytringsfriheden, for retten til at vise pik og patter. Og Morten Messerschmidt bakker op og vil bringe diskussionen op i EU.
Dem kan vi lige lade stå og stritte sammen et øjeblik og istedet zoome ud: Ekstra-Bladet vil en have app til iPad og iPhone med avisen og alt hvad der […]
Syv klik mod Mobile First

Syv klik mod Mobile First

Nettet flyder med apps – til smartphones og tablets. Men hjemmesider ses stadig på computer, ikke sandt?Marketingsafdelingen er fornøjet, og web design er som det plejer. Måske fordi apps og web sites stadig bliver betragtet som to forskellige ting – i stedet for to versioner af samme.
Det kan skabe sammenhæng i web strategien […]

Teknisk begejstring, tak

1. SEP 2000 // web
Brugervenlighed og tilgængelighed på internettet bliver mere og mere ensbetydende med frie valg og professionalisering af brugeren som derfor selv får ansvaret for at kunne modtage informationer fra websiderne.
Man kan med en vis ret kalde mig puritansk. Omvendt kan jeg også med en vis ret sige at der er god grund til at være […]
Din website er (næsten) en app

Din website er (næsten) en app

14. DEC 2010 // reklame /ipad /web /mobilt web /mobilism /web apps
Indrømmet, det er (stadig) fedt at have mit ikon lige der på iPad'en. Som en app, ja, men en website kan også lave tricket. Og en web baseret app kan undertiden endda være en bedre løsning end en rigtig app.

Brugeren bestemmer

1. MAJ 2000 // design /web
Brugervenlighed og tilgængelighed på internettet bliver mere og mere ensbetydende med frie valg og professionalisering af brugeren som derfor selv får ansvaret for at kunne modtage informationer fra websiderne.
Computeren kræver mere og mere af brugeren – på trods af at den egentlig bliver nemmere at bruge. Der kommer nye programmer […]

Skriften på nettet - font embedding

23. SEP 2000 // typografi /web
Fontembedding giver for omkring blot 5-10 k mulighed for at få typografisk identitet til en hel website – omend med lidt besvær.
Fontembedding giver for omkring blot 5-10 k mulighed for at få typografisk identitet til en hel website – omend med lidt besvær. Frustrationerne over at mangle typografiske værktøjer til […]

Frihed under tvang

10. OKT 2001 // web
Der er noget særligt ved postbudet. Han bringer lidt af hvert ud. Postkort fra Jamaica. Regninger også, desværre, men det er jo ikke hans skyld.
hjemme.sider - forord - juni 1997 Der er noget særligt ved postbudet. Han bringer lidt af hvert ud. Postkort fra Jamaica. Regninger også, desværre, men det er jo ikke hans skyld. […]
Webdesign, hjemmesider til at begynde med

Webdesign, hjemmesider til at begynde med

1. SEP 2001 // design /web
For puritaneren vil al web-design som stiller krav til udstyret, være støj. Men du kunne også påstå det modsatte. At den rå tekstbaserede information er en kommunikationsform, som er forbeholdt trænede læsere.
Torben Wilhelmsen, Thomas Green og Geert Sander Udgivet første gang i 1997. Bogen blev valgt til en af årets boghåndværk […]
Grafik til internettet

Grafik til internettet

1. JUN 1999 // web
Advarsel: Denne bog tager udgangspunkt i Photoshop, men tager også enkelte trin til andre programmer. Men den er skrevet i forrige årtusind, så program referencer forekommer noget forældede.
Photoshop har i adskillige år været programmet til web-grafik. I modsætning til den skov af programmer der findes til opbygning af web-sider […]

Jeg deltager nødigt i spørgeskemaundersøgelser

Jeg har stor forståelse for at der er behovet for at få viden om hvorfor vi gør som vi gør, og hvad vi mener om dette og hint. Det sker også at jeg bidrager, enten fordi det lige er belejligt eller at spørgeren er troværdig – også selvom man ikke altid kender undersøgelsens bagvedliggende dagsorden. Derfor gav jeg mig også i kast […]
Er luften ved at gå ud af QR boblen

Er luften ved at gå ud af QR boblen

I løbet af 2011 syntes brugen af QR koder at eksplodere. Det var en magisk formular der kunne få besøgende til hjemmesiden. Eller virkede bare så nyt og smart så lemmingerne løb igen.
Trolls har måske glæde af en Dislike knap. Det er alt.

Trolls har måske glæde af en Dislike knap. Det er alt.

14. DEC 2014 // gennemsigtighed /social media
Hvordan Liker jeg en post om en brutal hændelse? Det spørgsmål stiller jeg mig selv ind imellem: Liker jeg personen, det at fortælle om hændelsen – eller det brutale i historien? Jeg er måske usikker på konsensus om hvordan man gør, på grund af dilemmaet. Ville det ikke være rart med en Dislike knap, som Zuckerberg siger at […]