Køb ikke en togbillet med denne app

25. jul 2011 Ufærdige, uigennemtænkte apps, eller apps der tjener markedsføringen i højere grad end det at bruge den. Hvis Apple har en til tider paranoid restriktiv tilgang til formalia omkring en app som man gerne vil have i App Store, så har de en tilsvarende lille interesse i at den fungerer hensigtsmæssigt. Heldigvis kunne man sige, for det bør være udviklernes opgave. Men ikke alle kan ikke leve op til denne opgave, heller ikke DSB med DSB Billet app.

25. jul 2011// reklame /offentligt rum /apps /dsb //
4
Der har (altid) været et dogme i web branchen at en website aldrig er færdig. Der sker hele tiden nyt i verden, der opstår nye behov, nye muligheder, så en website er altid under udvikling. Eller den burde være det, hvilket ikke altid er tifældet, men det er en helt anden historie.
Dogmet bliver imidlertid ofte forvrænget til: der vil altid være fejl, vi kan ikke komme rundt i alle hjørner, vi kan alligevel ikke gøre det færdigt. I værste tilfælde udmøntes det i at man ikke behøver at gøre sig umage, og derfor møder man som bruger i helt almindelige situationer utilstrækkelige og fejlbefængte applikationer.
Desværre har dette dogme også inficeret app branchen, som nok i høj grad udgøres af de samme mennesker som web branchen, hvilket forklarer smitten. Og i modsætning til en website kan man ikke lige sende en opdatering ud når problemerne begynder at vise sig. Måske er problemerne ikke engang overraskende for dem der udvikler app’en – jeg sidder med en mistanke om at marketingafdelingen eller økonomiafdelingen har haft større indflydelse på udgivelsen og deadlines end udviklingsafdelingen.

DSB Billet App

DSB Billet falder i denne kategori. Den markedsføres som billetkontoret på din smartphone, hvilket (naturligvis) er en overdrivelse. Der ingen særlige tilbud, ingen orange, ingen hjælp til alternativer. Dette må man bladre gennem i de 28 siders (!) hjælpetekster for at finde ud af. Begejstringen er kunstig, ligesom når der i S-toget lyder besynderligheder som “Toget kører ikke videre - til tiden!”
Egentlig er denne opreklamering ærgerlig, for app’en virker rent faktisk til den simple model: Jeg kan finde et tog, jeg kan købe en billet og (eler blot) en plads, betale med dankort. Og, vupti, har har jeg en billet på telefonen. Ovenikøbet en billet der ligner noget billetkontrolløren kan aflæse og kontrollere (i modsætning til sms billetter der i praksis ikke kan aflæses eller afkodes i den tid der er afsat til at kontrollere billetten).
Altså app’en virker – hvis du ikke laver nogen svinkeærinder. For så kommer uhensigtsmæssighederne.
Når du vælger pladstype og den viser sig at være udsolgt, tilbydes ikke automatisk andre muligheder. Der skal man tilbage og foretage et andet valg og undersøge det eventuelt kunne være muligt. Men det værste kommer på betalingssiden.
Der er ingen oversigt over det aktuelle køb, der er ingen tilbageknap, og ingen afbryd køb knap. Faktisk er jeg låst på siden, hvis jeg vil andet end lige at betale, og jeg skal slukke telefonen fuldstændigt for at afbryde. Den besynderlighed skal man ikke lave mange brugertests for at opdage.
Og så er vi tilbage ved start: Hvorfor sender man en halvfærdig app på markedet? Hvorfor risikere utilfredse brugere, og at de skal vente lang tid, ikke bare på fejlretning, men også på at få opdatering gennem godkendelsesproceduren. Det er besnærende at give App Store og Apples forretningsmodel skylden, selvom årsagen ligger i ikke at gøre arbejdet ordentlig i første omgang. Måske gøre man det fordi det ikke er selve app’en der er vigtig, men det at kunne fortælle om den. Men det ville være fattigt ... at være rig på den slags historier.
Ja, du kan købe en togbillet ... men turen kan være bumlet.
Når tog, afgang og pladstype er fundet, går det nemt indtil betalingen. Kommer du i tvivl her er du fanget i fælden: Betal eller pingvinen ovenpå fjernsynet vil eksplodere!
Hjælp! ... 28 skærmbilleder, ren tekst ... det er ikke en særlig hjælpsom hjælpefunktion.
Din website er (næsten) en app

Din website er (næsten) en app

14. DEC 2010 // reklame /ipad /web /mobilt web /mobilism /web apps
Indrømmet, det er (stadig) fedt at have mit ikon lige der på iPad'en. Som en app, ja, men en website kan også lave tricket. Og en web baseret app kan undertiden endda være en bedre løsning end en rigtig app.
Bogstaver i rampelys

Bogstaver i rampelys

Buchstabenmuseum Berlin. Hvorfor er disse bogstaver så attraktive? Jeg får ikke et svar på Buchstabenmuseum, men jeg får lyst til at kigge efter alle disse budskabernes tjenere, sofistikerede som monumentale.
Vesterport st

Vesterport st

27. MAR 2010 // reklame /offentligt rum /dsb
Forlang den rene mayonnaise. Brug Tungsram pærer. Politiske ukorrekte annoncer dukker op under renoveringen.
Vesterport station (det hedder måske ikke station) bliver renoveret. Og disse gamle annoncer er dukket op.
Typo-offended

Typo-offended

»Do You by any chance remember: In which font did you scream?«
3D oplyst København

3D oplyst København

20. JAN 2011 // berlin
Efter besøget på Buchstabenmuseum i efteråret 2010, gik jeg i gang med at lede efter anvendt typografi (eller mangel på samme) i København. Store bogstaver, neon og den slags.
Helt så mange 3D skilte bogstaver som i Berlin var der ikke i København, såvidt jeg huskede. Så jeg begyndte at se efter, og – sådan er det jo når man […]
iPik og iPadder

iPik og iPadder

13. DEC 2010 // ipad /mobilt web /offentligt rum
Ekstra-Bladet har besluttet sig for en kampagne for ytringsfriheden, for retten til at vise pik og patter. Og Morten Messerschmidt bakker op og vil bringe diskussionen op i EU.
Dem kan vi lige lade stå og stritte sammen et øjeblik og istedet zoome ud: Ekstra-Bladet vil en have app til iPad og iPhone med avisen og alt hvad der […]

Apps til trafikinformation er langt hen ad vejen gode nok

8. OKT 2011 // apps /dsb /navigation /offentligt rum
Jeg ved det godt, det er lidt paradoksalt. Almindeligvis plæderer jeg for at anerkende tilfældighed som et vilkår i livet. Men når det kommer til trafik og færdsel ude i det offentlige rum er jeg info freak. Jo flere tilgængelige data, jo bedre, det er bare sådan. Og når det kommer til offentlig transport ... Hvor lang tid er der […]
Jyllingevej er ingen station

Jyllingevej er ingen station

1. DEC 2009 // offentligt rum /dsb
Nåe okay, nej, det jo lissom en vej ... ikke, jyllingevej ? Jo, men alle der er bekendt med Københavns S-togsnet, specielt mellem Ballerup og Vanløse, vil vide at det sidste station inden Vanløse. Og det er altså ikke en station alligevel.
Men altså Jyllingevej er sidste station (hvis jeg må insistere) inden Vanløse, derfor […]
Broer og bogstaver i Amsterdam

Broer og bogstaver i Amsterdam

Rundt i Amsterdam, over grachten, har mange broer navne som er skiltet med ‘De Amsterdamse Brugletters’.

Michael Vesterskov Band i Christianshavns Beboerhus

13. NOV 2009 // musik /offentligt rum
Koncerten var en fødselsdagsgave som Michael Vesterskov fik af orkestret fra teaterforestillingen Det blå Hotel. Og gaver, det er ligesom tjenester, ikke noget man giver tilbage. Man giver dem videre.
Så Michael gav os musikken som værtens gave til gæsterne. Tak for det.
Idag vil jeg trademarke en bøvs

Idag vil jeg trademarke en bøvs

16. NOV 2009 // offentligt rum
Det tror jeg ikke der bliver de store problemer med det. Jeg mener: hvem vil have en bøvs ? ... Sammenlignet med Deutsche Telekoms ønske om eneret på farven Magenta ? Næ, det går nok glat igennem.
Og hvad vil jeg så bruge den til, bøvsen? Men først og fremmest vil jeg demonstrere storsind. Det ser nemlig godt ud når det etisk […]

Hvad med at tage pengene ud af regnestykket

20. NOV 2009 // offentligt rum
Jeg så Michael Moores nye film Kapitalismen: en kærlighedshistorie. Jeg havde egentlig ikke forventet at skulle grine hele vejen igennem, men heller ikke at den skulle være så deprimerende.
Selvom Moore manipulerer og finder de skæbner der passer til hans historie, så findes de altså, de eksisterer, menneskene, som er pulveriseret […]

Advarsel: dette er et englespil

7. DEC 2009 // offentligt rum
Pak den ud, saml den og tænd den. Det er så enkelt at jeg tænker at jeg næsten kunne have gjort det uden instruktionen. Hvis det ikke var for alle advarslerne.
Hver anden gave i pakkelegen til julefrokosten var fra Tiger. Ting og sager, det er jo sjovt, og billigt. Men desværre, det meste at det ville jeg ikke vælge at købe […]