Køb ikke en togbillet med denne app
25. jul 2011 Ufærdige, uigennemtænkte apps, eller apps der tjener markedsføringen i højere grad end det at bruge den. Hvis Apple har en til tider paranoid restriktiv tilgang til formalia omkring en app som man gerne vil have i App Store, så har de en tilsvarende lille interesse i at den fungerer hensigtsmæssigt. Heldigvis kunne man sige, for det bør være udviklernes opgave. Men ikke alle kan ikke leve op til denne opgave, heller ikke DSB med DSB Billet app.
4
Der har (altid) været et dogme i web branchen at en website aldrig er færdig. Der sker hele tiden nyt i verden, der opstår nye behov, nye muligheder, så en website er altid under udvikling. Eller den burde være det, hvilket ikke altid er tifældet, men det er en helt anden historie.
Dogmet bliver imidlertid ofte forvrænget til: der vil altid være fejl, vi kan ikke komme rundt i alle hjørner, vi kan alligevel ikke gøre det færdigt. I værste tilfælde udmøntes det i at man ikke behøver at gøre sig umage, og derfor møder man som bruger i helt almindelige situationer utilstrækkelige og fejlbefængte applikationer.
Desværre har dette dogme også inficeret app branchen, som nok i høj grad udgøres af de samme mennesker som web branchen, hvilket forklarer smitten. Og i modsætning til en website kan man ikke lige sende en opdatering ud når problemerne begynder at vise sig. Måske er problemerne ikke engang overraskende for dem der udvikler app’en – jeg sidder med en mistanke om at marketingafdelingen eller økonomiafdelingen har haft større indflydelse på udgivelsen og deadlines end udviklingsafdelingen.
DSB Billet App
DSB Billet falder i denne kategori. Den markedsføres som billetkontoret på din smartphone, hvilket (naturligvis) er en overdrivelse. Der ingen særlige tilbud, ingen orange, ingen hjælp til alternativer. Dette må man bladre gennem i de 28 siders (!) hjælpetekster for at finde ud af. Begejstringen er kunstig, ligesom når der i S-toget lyder besynderligheder som “Toget kører ikke videre - til tiden!”
Egentlig er denne opreklamering ærgerlig, for app’en virker rent faktisk til den simple model: Jeg kan finde et tog, jeg kan købe en billet og (eler blot) en plads, betale med dankort. Og, vupti, har har jeg en billet på telefonen. Ovenikøbet en billet der ligner noget billetkontrolløren kan aflæse og kontrollere (i modsætning til sms billetter der i praksis ikke kan aflæses eller afkodes i den tid der er afsat til at kontrollere billetten).
Altså app’en virker – hvis du ikke laver nogen svinkeærinder. For så kommer uhensigtsmæssighederne.
Når du vælger pladstype og den viser sig at være udsolgt, tilbydes ikke automatisk andre muligheder. Der skal man tilbage og foretage et andet valg og undersøge det eventuelt kunne være muligt. Men det værste kommer på betalingssiden.
Der er ingen oversigt over det aktuelle køb, der er ingen tilbageknap, og ingen afbryd køb knap. Faktisk er jeg låst på siden, hvis jeg vil andet end lige at betale, og jeg skal slukke telefonen fuldstændigt for at afbryde. Den besynderlighed skal man ikke lave mange brugertests for at opdage.
Og så er vi tilbage ved start: Hvorfor sender man en halvfærdig app på markedet? Hvorfor risikere utilfredse brugere, og at de skal vente lang tid, ikke bare på fejlretning, men også på at få opdatering gennem godkendelsesproceduren. Det er besnærende at give App Store og Apples forretningsmodel skylden, selvom årsagen ligger i ikke at gøre arbejdet ordentlig i første omgang.
Måske gøre man det fordi det ikke er selve app’en der er vigtig, men det at kunne fortælle om den. Men det ville være fattigt ... at være rig på den slags historier.
Når tog, afgang og pladstype er fundet, går det nemt indtil betalingen. Kommer du i tvivl her er du fanget i fælden: Betal eller pingvinen ovenpå fjernsynet vil eksplodere!