Type, design og automatiseret layout, Atypi 2011

8. okt 2011 Lørdag morgen ved ATypI konferencen i Reykjavik var Torben Wilhelmsen på scenen for at tale om integreration af type og design ved hjælp af templates og automatiseret layout til mange forskellige platforme såsom magasiner og blogs på computer, iPad og andre mobiler.

4

Harpa Corncert Hall, Reykjavik, indtryk

Alt handler om skrift and typografi (fra konferenceprogrammet)

Når vi bevæger os fra print til online, handler alt, hvad vi gør, om fremtiden for skrift og typografi. I løbet af det sidste år har Petr van Blokland og jeg udviklet XierpaWeb, som er et publiceringsværktøj baseret på Python biblioteket Xierpa. Det anvendes fx af Nomad Editions i New York til at producere et stigende antal blade, der er udsendes ugentligt ved hjælp af typografisk baserede designskabeloner og automatisk layout.
Udviklingen i retningen af produktion af alle slags publikationer øger kravet til hastighed og gennemslagskraft. Mange designere (bøger, aviser, tidsskrifter, corporate identiteter) og deres kunder har endnu ikke erkendt disse dramatiske ændringer. Selv designere til nye medier, såsom blogs, hjemmesider, apps og e-bøger har en tendens til at se deres opgaver som lokale og adskilte. Med et forsigtigt gæt på en 2.5 gange stigning i hastighed af udviklingen, kan de næste 10 år kan sammenlignes med den ændring der begyndte for 25 år siden, fra foto-sats til desktop publishing. Disse ændringer vil fortsætte, med mindre tid for brugere, kunder, designere og producenter til at tilpasse deres viden, erfaring og adfærd. Som designere må vi være opmærksom på disse ændringer hvis der fortsat skal være brug for vores arbejde.
Mens det per definition er umuligt at forudsige hvilke udviklingstendenser, der slår igennem, er det til en vis grad muligt at forestille teknologibaserede udvikling ved at ekstrapolere, hvad der er sket i de forløbne år. Foredraget vil behandle disse spørgsmål ud fra perspektivet om den fremtidige udformning og den bredere vifte af platforme og enheder (tablets kræver nytænkning og nye metoder til design og produktion). Designprocessen skal designes. Designeren bør være integrator, i stedet for kunstner definerer farven på knapperne.
Foredraget præsenteres projekter og cases, herunder magasiner fra Nomad Editions, som mulige retninger.
ATypI Copenhagen logo

ATypI Copenhagen dynamic logo

Vi havde servietten med noterne fra gallamiddagen ved ATypI i Leipzig i 2000, Henrik Birkvig og jeg, da vi fløj hjem til København og vidste at vi, sammen med Kim Pedersen, skulle arrangere ATypI i København året efter. Og vi planlagde allerede der klicheerne til konferencens identitet: Rød-hvid, gammelt-nyt – Engelhardts skrift […]
iPik og iPadder

iPik og iPadder

13. DEC 2010 // ipad /mobilt web /offentligt rum
Ekstra-Bladet har besluttet sig for en kampagne for ytringsfriheden, for retten til at vise pik og patter. Og Morten Messerschmidt bakker op og vil bringe diskussionen op i EU.
Dem kan vi lige lade stå og stritte sammen et øjeblik og istedet zoome ud: Ekstra-Bladet vil en have app til iPad og iPhone med avisen og alt hvad der […]
Syv klik mod Mobile First

Syv klik mod Mobile First

Nettet flyder med apps – til smartphones og tablets. Men hjemmesider ses stadig på computer, ikke sandt?Marketingsafdelingen er fornøjet, og web design er som det plejer. Måske fordi apps og web sites stadig bliver betragtet som to forskellige ting – i stedet for to versioner af samme.
Det kan skabe sammenhæng i web strategien […]
Spis Bare får Bording Prisen 2009

Spis Bare får Bording Prisen 2009

15. JUN 2009 // design /tidsskrift /spis bare
Magasinet Spis Bare er et meget inspirerende madfagligt og indsigtsfuldt blad med faglig dybde og lækker præsentation.
Fredag den 12 juni blev magasinet Spis Bare tildelt Anders Bordings Mediepris 2009. Jeg har gennem de to seneste år sammen med redaktør Mette Jensen udviklet magasinet, som der foreløbigt er udkommet i seks […]
Er luften ved at gå ud af QR boblen

Er luften ved at gå ud af QR boblen

I løbet af 2011 syntes brugen af QR koder at eksplodere. Det var en magisk formular der kunne få besøgende til hjemmesiden. Eller virkede bare så nyt og smart så lemmingerne løb igen.
Din website er (næsten) en app

Din website er (næsten) en app

14. DEC 2010 // reklame /ipad /web /mobilt web /mobilism /web apps
Indrømmet, det er (stadig) fedt at have mit ikon lige der på iPad'en. Som en app, ja, men en website kan også lave tricket. Og en web baseret app kan undertiden endda være en bedre løsning end en rigtig app.
Dette er ikke et logo

Dette er ikke et logo

Logoet er ikke et element – en grafisk form, men snarere karakteren af den måde det bruges i forskellige sammenhænge. Logoet er således ikke mere en kategorisme, men en organisme, en eksistens.
Jeg blev glad på Totaltypografisk lørdag i oktober (2009), da Tore Rosbo og Clea Simonsen fra 1508 præsenterede identitetsprogrammet […]
Fontc[art] Generator

Fontc[art] Generator

20. OKT 2001 // javascript /random /typografi
Alt hvad der ikke kan automatiseres, er design.
På ATypI konferencen i København 2001 sagde Erik van Blokland fra Letterror at design ikke er at lave et større eller mindre antal mulige løsninger på en designopgave. Designet består i at vælge netop den rigtige løsning blandt alle disse løsninger. Og eftersom det at lave […]