TypoMov

13. apr 2001 Den talte information er derimod dynamisk med den intensitet det giver og det nærvær som det kræver, fordi det talte ord forsvinder i samme øjeblik det er sagt. Hvis du ikke er til stede eller ikke hører efter, går du glip af det.

13. apr 2001// animation /typografi //
TypoMov er en kort præsentation af hovedpunkterne i et oplæg jeg holdt ved ATypI-konferencen i november 1996 i Haag. Måske er dette resume mere forståelig end det talte…
Information bliver statisk, når den skrives ned eller trykkes og bliver til en kodet sammensætning af bogstaver. Det har sine indlysende fordele. Informationen bevares og kan til enhver tid hives frem i dit eget tempo. Mængden som kan gemmes extracerebralt er enorm, uansat om det sker digitalt eller analogt.
Den fortalte information er derimod dynamisk med den intensitet det giver og det nærvær som det kræver, fordi det talte ord forsvinder i samme øjeblik det er sagt. Hvis du ikke er til stede eller ikke hører efter, går du glip af det.
I digitale medier er der mulighed for at smelte de to typer information sammen og få en dynamisk tekst.
once a director-movie: Light-sign
I ufLightSign kan du opleve det at skrive en tekst, der opfører sig ligesom tale: Bogstaverne forsvinder et øjeblik efter de er skrevet.
once a director-movie: ufFeet mov
I ufFeetMovie er indholdet tilsyneladende en slags dans. I virkeligheden er det en kodet tekst og det er ikke skriften den der bevæger sig. Hvert enkelt bogstav er en fodstilling og vist på en tidslinie i stedet for på en linie på papiret opnås den stroposkobiske bevægelse. (Feet fås også som font: ufFeet)
I praksis ville den slags typografi være skidt for indholdet. Dynamikken må tøjles og anvendes som ekstra garniture, ja som et ekstra skriftsnit. Vi har vænnet os til at vurderet en skrift på om der er ægte kapitæler og minuskeltal. Nu kommer skriftdesigneren på en ny opgave for at tilføje bevægelighed.

På et plankeværk i Berlin stod skrevet Bekleben verboten – sprøjtemalet gennem skabelon og forskellige alt efter plankeværket struktur, mængden af maling og afstanden fra sprøjten. Jeg fotograferede 20 og lavede de manglende bogstaver ud fra de former og strukturer jeg havde på plankeværket. Op til 12 forskellige af hvert bogstav blev sat sammen til en lille filmslynge og dermed opstod på en måde et nyt skriftsnit til Just van Rossums ffKarton.
Jeg valgte nu at lade det være en selvstændig font, som kom til at hedde ufKartoon.
1
2
Dette er ikke et logo

Dette er ikke et logo

Logoet er ikke et element – en grafisk form, men snarere karakteren af den måde det bruges i forskellige sammenhænge. Logoet er således ikke mere en kategorisme, men en organisme, en eksistens.
Jeg blev glad på Totaltypografisk lørdag i oktober (2009), da Tore Rosbo og Clea Simonsen fra 1508 præsenterede identitetsprogrammet […]
ATypI Copenhagen logo

ATypI Copenhagen dynamic logo

Vi havde servietten med noterne fra gallamiddagen ved ATypI i Leipzig i 2000, Henrik Birkvig og jeg, da vi fløj hjem til København og vidste at vi, sammen med Kim Pedersen, skulle arrangere ATypI i København året efter. Og vi planlagde allerede der klicheerne til konferencens identitet: Rød-hvid, gammelt-nyt – Engelhardts skrift […]
Typo-offended

Typo-offended

»Do You by any chance remember: In which font did you scream?«

Flere websites for det offentlige Danmark benytter webfonts

5. DEC 2013 //
Men langt de fleste gør ikke! Kun 22 ud af de undersøgte 122 websites for det offentlige Danmark. Og hovedparten af disse bruger gratis fonte. Til gengæld er antallet af websites der bruger webfonts, mere end fordoblet det seneste år. I november 2012 var antallet 9 ud af 115.
Undersøgelsen er et øjebliksbillede jeg lavede den […]
3D oplyst København

3D oplyst København

20. JAN 2011 // berlin
Efter besøget på Buchstabenmuseum i efteråret 2010, gik jeg i gang med at lede efter anvendt typografi (eller mangel på samme) i København. Store bogstaver, neon og den slags.
Helt så mange 3D skilte bogstaver som i Berlin var der ikke i København, såvidt jeg huskede. Så jeg begyndte at se efter, og – sådan er det jo når man […]
Fingermalet skriftdesign

Fingermalet skriftdesign

12. MAJ 2011 // typografi /ipad
Tag et par timer med iFontMaker på iPad og tap, tap, tegn, træk pinch gennem alfabetet. Og du kan ende op med en TrueType-skrift, som du kan skrive med på enhver computer, så snart skriften er installeret.
Welt aus Schrift, udstilling i Berlin

Welt aus Schrift, udstilling i Berlin

12. NOV 2010 // design /typografi /berlin
Plakater, bøger, jugend, bauhaus og de stijl ... over swiss til decon. Welt aus schrift udstillingen i Berlin er en lind strøm af bogstavelig skønhed. Besøg den!
Bogstaver i rampelys

Bogstaver i rampelys

Buchstabenmuseum Berlin. Hvorfor er disse bogstaver så attraktive? Jeg får ikke et svar på Buchstabenmuseum, men jeg får lyst til at kigge efter alle disse budskabernes tjenere, sofistikerede som monumentale.
Broer og bogstaver i Amsterdam

Broer og bogstaver i Amsterdam

Rundt i Amsterdam, over grachten, har mange broer navne som er skiltet med ‘De Amsterdamse Brugletters’.

Skriften på nettet - font embedding

23. SEP 2000 // typografi /web
Fontembedding giver for omkring blot 5-10 k mulighed for at få typografisk identitet til en hel website – omend med lidt besvær.
Fontembedding giver for omkring blot 5-10 k mulighed for at få typografisk identitet til en hel website – omend med lidt besvær. Frustrationerne over at mangle typografiske værktøjer til […]
Fontc[art] Generator

Fontc[art] Generator

20. OKT 2001 // javascript /random /typografi
Alt hvad der ikke kan automatiseres, er design.
På ATypI konferencen i København 2001 sagde Erik van Blokland fra Letterror at design ikke er at lave et større eller mindre antal mulige løsninger på en designopgave. Designet består i at vælge netop den rigtige løsning blandt alle disse løsninger. Og eftersom det at lave […]