uf Feet

18. nov 1996 Oprindelig var fonten billeder på otte forskellige måder at stå og vente. Med en række samkopieringer blev det til 28 fodstillinger. Som kunne blive til mange forskellige danse.

18. nov 1996// animation /typografi //
Dette er en del af typo-mov (et skrift projekt med animerede bogstaver, 1996).
Fonten startede med at være otte fodstillinger, som hver repræsenterede et bogstav.
Senere blev de samkopieret til nye trin for at få et helt alfabet. De store bogstaver er variende baggrunde og de små bogstaver er trinene.
Med textfonten kan man lave mønstre, og med den bevægelige font i ufFeetMovie (opdateret marts, 2021) kan man lave nye danse.
Feet som farvede lag
3

Forskellige måder at stå i lufthavnen på

… og vente på at startbanen ryddes for sne. Berlin Templehof, november 1995.

De oprindelige bogstaver/billeder

Bogstav ABogstav BBogstav EBogstav I
Bogstav NBogstav OBogstav UBogstav Y

uf Feet Font[c]Arts

Dette er ikke et logo

Dette er ikke et logo

Logoet er ikke et element – en grafisk form, men snarere karakteren af den måde det bruges i forskellige sammenhænge. Logoet er således ikke mere en kategorisme, men en organisme, en eksistens.
Jeg blev glad på Totaltypografisk lørdag i oktober (2009), da Tore Rosbo og Clea Simonsen fra 1508 præsenterede identitetsprogrammet […]

TypoMov

13. APR 2001 // animation /typografi
Den talte information er derimod dynamisk med den intensitet det giver og det nærvær som det kræver, fordi det talte ord forsvinder i samme øjeblik det er sagt. Hvis du ikke er til stede eller ikke hører efter, går du glip af det.
TypoMov er en kort præsentation af hovedpunkterne i et oplæg jeg holdt ved ATypI -konferencen […]
ATypI Copenhagen logo

ATypI Copenhagen dynamic logo

Vi havde servietten med noterne fra gallamiddagen ved ATypI i Leipzig i 2000, Henrik Birkvig og jeg, da vi fløj hjem til København og vidste at vi, sammen med Kim Pedersen, skulle arrangere ATypI i København året efter. Og vi planlagde allerede der klicheerne til konferencens identitet: Rød-hvid, gammelt-nyt – Engelhardts skrift […]
Typo-offended

Typo-offended

»Do You by any chance remember: In which font did you scream?«

Flere websites for det offentlige Danmark benytter webfonts

5. DEC 2013 //
Men langt de fleste gør ikke! Kun 22 ud af de undersøgte 122 websites for det offentlige Danmark. Og hovedparten af disse bruger gratis fonte. Til gengæld er antallet af websites der bruger webfonts, mere end fordoblet det seneste år. I november 2012 var antallet 9 ud af 115.
Undersøgelsen er et øjebliksbillede jeg lavede den […]
3D oplyst København

3D oplyst København

20. JAN 2011 // berlin
Efter besøget på Buchstabenmuseum i efteråret 2010, gik jeg i gang med at lede efter anvendt typografi (eller mangel på samme) i København. Store bogstaver, neon og den slags.
Helt så mange 3D skilte bogstaver som i Berlin var der ikke i København, såvidt jeg huskede. Så jeg begyndte at se efter, og – sådan er det jo når man […]
Fingermalet skriftdesign

Fingermalet skriftdesign

12. MAJ 2011 // typografi /ipad
Tag et par timer med iFontMaker på iPad og tap, tap, tegn, træk pinch gennem alfabetet. Og du kan ende op med en TrueType-skrift, som du kan skrive med på enhver computer, så snart skriften er installeret.
Welt aus Schrift, udstilling i Berlin

Welt aus Schrift, udstilling i Berlin

12. NOV 2010 // design /typografi /berlin
Plakater, bøger, jugend, bauhaus og de stijl ... over swiss til decon. Welt aus schrift udstillingen i Berlin er en lind strøm af bogstavelig skønhed. Besøg den!
Bogstaver i rampelys

Bogstaver i rampelys

Buchstabenmuseum Berlin. Hvorfor er disse bogstaver så attraktive? Jeg får ikke et svar på Buchstabenmuseum, men jeg får lyst til at kigge efter alle disse budskabernes tjenere, sofistikerede som monumentale.
Broer og bogstaver i Amsterdam

Broer og bogstaver i Amsterdam

Rundt i Amsterdam, over grachten, har mange broer navne som er skiltet med ‘De Amsterdamse Brugletters’.

Skriften på nettet - font embedding

23. SEP 2000 // typografi /web
Fontembedding giver for omkring blot 5-10 k mulighed for at få typografisk identitet til en hel website – omend med lidt besvær.
Fontembedding giver for omkring blot 5-10 k mulighed for at få typografisk identitet til en hel website – omend med lidt besvær. Frustrationerne over at mangle typografiske værktøjer til […]
Fontc[art] Generator

Fontc[art] Generator

20. OKT 2001 // javascript /random /typografi
Alt hvad der ikke kan automatiseres, er design.
På ATypI konferencen i København 2001 sagde Erik van Blokland fra Letterror at design ikke er at lave et større eller mindre antal mulige løsninger på en designopgave. Designet består i at vælge netop den rigtige løsning blandt alle disse løsninger. Og eftersom det at lave […]